Grote kansen voor personalized nutrition!
3 januari 2017Bijna de helft van de Nederlanders geeft aan bereid te zijn meer te betalen voor hun eten, als ze daarmee bepaalde ziektes kunnen voorkomen. Daarnaast zegt 95% van de Nederlanders bij het boodschappen doen te kijken naar de bijdrage die voedsel levert aan hun gezondheid. Dit blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van de Rabobank. Volgens de Rabobank zijn er binnen ‘personalized nutrition’ grote kansen voor de voedingsindustrie. Deze moeten alleen nog gepakt worden.
De rol van voeding in het dagelijks leven is meer en meer aan het veranderen. Steeds meer consumenten maken voedingskeuzes op basis van de bijdrage van voeding aan de gezondheid. Wanneer meer mensen gezonder gaan eten, verlaagt dit uiteindelijk ook de zorgbehoefte van de bevolking. De zorgkosten zouden met een goede en strategische aanpak verlaagd kunnen worden door middel van ‘personalized nutrition’.
Personalized Nutrition is eten op maat: voeding die rekening houdt met onder andere leeftijd, geslacht, gewicht, allergieën, vatbaarheid voor ziektes en levensstijl. Technologie speelt een belangrijke rol in het beschikbaar maken van gezonde en gepersonaliseerde voeding. Zo zijn er nu al verschillende apps beschikbaar om de kennis over gezonde voeding bij de consument te verhogen. Dit is belangrijk, omdat de consument op zoek is naar houvast.
Verrijkte voedingsmiddelen met functionele nutriënten voor verschillende doelgroepen hebben ook veel potentie. De consument wil wel bewijs zien, voordat het bereid is om meer te betalen voor deze producten. Daarom is de industrie op dit moment nauw betrokken bij wetenschappelijke studies die het effect van verrijkte voeding onderzoeken.
Naast bovengenoemde ontwikkelingen is de consument ook steeds nieuwsgieriger naar zijn eigen gezondheidstoestand; quantified self, noemen we dat. Er zijn steeds meer zelf- testen en metingen beschikbaar op de markt, die het mogelijk maken om je DNA profiel of je darmflora in kaart te brengen. Aan de hand van deze gegevens zou men dan je vatbaarheid voor bepaalde ziektes kunnen bepalen en kan er een persoonlijk voedingsadvies worden gemaakt.
De adviezen aan de hand van het DNA- profiel staan nog in de kinderschoenen. De kennis over wat verschillende genen precies ‘voorspellen’ moet nog veel verder worden uitgebreid en ook is het ‘mappen’ nog vrij kostbaar. Het beïnvloeden van de darmflora is inmiddels breed onderzocht. Er zijn projecten waarbij deelnemers tegen een kleine betaling hun feces kunnen laten onderzoeken. Hierna krijgen ze een specifiek advies over hoe ze hun darmflora kunnen verbeteren. Dat kan door voeding, beweging en soms door suppletie met andere bacteriën (probiotica). Voedingsadvies gaat in een rap tempo belangrijker worden. Meer informatie over deze ontwikkelen is te lezen in het interview wat NPN vorig jaar had met Prof. Claassen.
De keuzes van de consument zijn steeds meer gericht op de eigen gezondheidstoestand. Voor nu kunnen producenten en productontwikkelaars de consument helpen met verduidelijken van de informatie op hun producten. In de toekomst wordt het echter belangrijk om als bedrijf doelgroepen te specifiëren en producten hierop aan te passen.
Bron: Rabobank, Hard op weg naar eten op maat, december 2016