Marktgegevens

Het is niet eenvoudig om een actueel beeld te krijgen van de marktomvang voor gezondheidsproducten. Gezondheidsproducten worden verkocht via diverse kanalen zoals de drogist, apotheek, gezondheidswinkel, warenhuis, supermarkt en ook via therapeut of postorder/internet. 

NPN beschikt niet over actuele marktontwikkelingscijfers. Voor kwantitatieve gegevens verwijzen wij u naar Marktonderzoeksbureaus zoals Info2Action, Nielsen of IMS health

In het NPN jaarmagazine zijn trends en hardlopende producten beschreven. 

Imago en perceptie van voedingssupplementen onder consumenten

NPN heeft een consumentenonderzoek laten uitvoeren naar het imago en de perceptie van voedingssupplementen. Belangrijkste resultaten:

  • Bijna de helft van de Nederlandse bevolking gebruikt regelmatig voedingssupplementen, als aanvulling op de gewone voeding.
  • Het bevorderen van de algemene gezondheid en het verhogen van de weerstand zijn de voornaamste redenen voor Nederlanders om voedingssupplementen te gebruiken.
  • Vitamine C en multivitaminen worden het meest gebruikt.

Bekijk het volledige consumentenonderzoek 2009 (pdf)

Kruidenpreparaten

De Europese koepelorganisaties EHPM en EBF presenteerden in juli 2012 gegevens over de kruidensupplementenmarkt in Europa. Bekijk de presentatie.

Volgens een studie van PlantLibra kunnen gebruikers van kruidensupplementen worden getypeerd als: ouder, hoogopgeleid, niet-rokend, en zichzelf beoordelend als in goede gezondheid. Van de 491 botanicals in kruidenpreparaten die genoemd worden, zijn ginkgo, artisjok (Cynara scholymus) en teunisbloemolie (Oenothera biennis) de meest populaire. Lees verder in het nieuwsbericht van 28 April 2014.

  • banner-small-01.jpg
  • banner-small-02.jpg
  • banner-small-04.jpg

© 2015-2017 NPN | Disclaimer | Privacy

Website gebouwd door Intronet/Boas.pro