Marktgegevens

Het is niet eenvoudig om een actueel beeld te krijgen van de marktomvang voor gezondheidsproducten. Gezondheidsproducten worden verkocht via diverse kanalen zoals de drogist, apotheek, gezondheidswinkel, warenhuis, supermarkt en ook via therapeut of postorder/internet. 

NPN beschikt niet over actuele marktontwikkelingscijfers. Voor kwantitatieve gegevens verwijzen wij u naar Marktonderzoeksbureaus zoals Info2Action, Nielsen of IMS health

Imago en perceptie van voedingssupplementen onder consumenten

Uitkomsten Supplement van het Jaar verkiezing 2018

Via Supplemeninfo.nl heeft NPN een onderzoek onder consumenten gedaan wat hun favoriete supplement is. Consumenten konden meerdere stemmen uitbrengen op hun favoriete supplementen en zij konden ook aangeven wat hun reden is voor het gebruik van supplementen. Op 4 februari 2018 maakte Vivian Reijs op de Gezondheidsbeurs bekend dat magnesium het supplement van het jaar geworden is. De top vijf is als volgt:

  1. Magnesium
  2. Vitamine D
  3. Kurkuma
  4. Visolie
  5. Multivitamine & mineralen

Daarnaast gaf 30% van de stemmers aan een supplement te gebruiken om te werken aan de algemene gezondheid. 24% streeft een betere weerstand na en 14% neemt een supplement met een specifiek doel, zoals sterke botten, betere stoelgang of een beter geheugen.

Lees meer over het onderzoek en magnesium in het nieuwsbericht van 5 Februari 2018 op supplementinfo.nl

Consumentenonderzoek NPN (2009) 

NPN heeft een consumentenonderzoek laten uitvoeren naar het imago en de perceptie van voedingssupplementen. Belangrijkste resultaten:

  • Bijna de helft van de Nederlandse bevolking gebruikt regelmatig voedingssupplementen, als aanvulling op de gewone voeding.
  • Het bevorderen van de algemene gezondheid en het verhogen van de weerstand zijn de voornaamste redenen voor Nederlanders om voedingssupplementen te gebruiken.
  • Vitamine C en multivitaminen worden het meest gebruikt.

Bekijk het volledige consumentenonderzoek 2009 (pdf)

Kruidenpreparaten

USA marktcijfers kruidensupplementen: Amerikaans marktonderzoek laat zien dat de totale verkoop van de kruidensupplementen in de US is gestegen met 7,7% in 2016. Consumenten besteedden naar schatting $7.452 miljard aan kruidensupplementen in 2016, een stijging van ongeveer $530 miljoen ten opzichte van 2015. De voorkeur van consumenten verschuift naar producten ten behoeve van de algemene gezondheid; de verkoop van adaptogenen en spijsverteringsproducten zijn opvallend gestegen.

De best verkopende kruiden in de reguliere markt, waaronder supermarkten en drogisterijen, waren marrubium vulgare, cranberry, Echinacea, groene thee en zilverkaars. In de reformmarkt waren kurkuma, tarwegras/gerst, lijnzaad/lijnzaadolie, aloë en vlierbessen de topverkopers.

Bron: HerbalGram in The Journal of the American Botanical Council.

RIVM onderzoek (2017): Het RIVM heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van kruidensupplementen in Nederland. Hiervoor zijn gegevens uit de Voedselconsumptiepeiling geanalyseerd. Uit het onderzoek blijkt dat 10% van de mannen, 17% van de vrouwen en 13% van de kinderen kruidensupplementen gebruiken. 600 verschillende kruidensupplementen, met ongeveer 345 verschillende kruidenbestanddelen werden gerapporteerd. De meest gebruikte kruidensupplementen zijn echinacea, Ginkgo bilioba, cranberry, Panax ginseng en algensoorten, zoals spirulina en chlorella.

EHPM: De Europese koepelorganisaties EHPM en EBF presenteerden in juli 2012 gegevens over de kruidensupplementenmarkt in Europa. Bekijk de presentatie.

PlantLibra: Volgens een studie van PlantLibra kunnen gebruikers van kruidensupplementen worden getypeerd als: ouder, hoogopgeleid, niet-rokend, en zichzelf beoordelend als in goede gezondheid. Van de 491 botanicals in kruidenpreparaten die genoemd worden, zijn ginkgo, artisjok (Cynara scholymus) en teunisbloemolie (Oenothera biennis) de meest populaire. Lees verder in het nieuwsbericht van 28 April 2014.

  • banner-small-01.jpg
  • banner-small-02.jpg
  • banner-small-04.jpg

© 2015-2018 NPN | Disclaimer | Privacy

Website gebouwd door Intronet/Boas.pro